Методичні рекомендації вчителям початкових класів щодо оцінювання учнів на уроках української мови та літературного читання
(складені відповідно до
орієнтовних вимог щодо контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів
початкової школи , затверджених наказом МОН України від 19.08.2016 № 1009)
Українська мова
Поточна перевірка
|
Підсумкова перевірка
|
Об’єкти
поточної перевірки:
Знання про мову і мовлення, мовні уміння і навички
|
·
здійснюється
на різних етапах уроку
·
проводиться
усно чи письмово
·
зміст
завдань відповідає вимогам до підсумкової письмової перевірки мовних знань
|
||||||||||||||||
Орфографічні і пунктуаційні уміння і навички, графічні навички письма,
культура оформлення письмових робіт
|
·
здійснюється
за результатами перевірки письмових робіт у робочих зошитах
·
відбувається
за критеріями, що і письмові контрольні роботи
|
||||||||||||||||
Аудіювання (1 клас)
|
·
обсяг
тексту на кінець навчального року 70-90 слів
·
вербальне
оцінне судження ґрунтується на позитивному принципі
|
||||||||||||||||
Читання (1 клас)
|
·
здійснюється
на текстах типу букварного
·
враховується
спосіб читання, правильність читання і розуміння прочитаного
·
для
розуміння прочитаного пропонується не більше 3 запитань (значення окремих
слів та фактичного змісту прочитаного)
|
||||||||||||||||
Уміння читати напам’ять віршовані твори (1 клас)
|
·
здійснюється
усно, індивідуально протягом 2-3 уроків
·
І семестр
– 1 віршований твір
·
ІІ семестр
– 2 віршованих твори
|
||||||||||||||||
Діалогічне мовлення (1 клас –
усно, 2-4 клас - усно і письмово)
|
·
у 1 класі
пропонується відтворити прослуханий діалог
·
у 2-4
класах – побудувати діалог на задану тему, за життєвою ситуацією, картиною,
прочитаним твором, переглянутою передачею.
·
грамотність
письмового діалогу перевіряється, але не оцінюється
·
зміст
письмового діалогу оцінюється за тими ж вимогами, що і оцінювання усного
діалогу
|
||||||||||||||||
Монологічне мовлення - переказ(1-4 класи – усно, 3-4 класи – усно і письмово)
|
·
переказ
перевіряється на матеріалі текстів розповідного характеру
·
у робочий
зошит ставиться 2 оцінки (за зміст та грамотність)
·
у класний
журнал ставиться оцінка тільки за зміст (якщо учитель приймає рішення
фіксувати поточну оцінку)
·
при
визначенні оцінки за грамотність враховуються лише допущені помилки на
вивчені правила
|
||||||||||||||||
Монологічне мовлення - твір(1-4 класи – усно, 3-4 класи – усно і письмово)
|
·
у робочий
зошит ставиться 2 оцінки (за зміст та грамотність)
·
у класний
журнал ставиться оцінка тільки за зміст (якщо учитель приймає рішення
фіксувати поточну оцінку)
·
при
визначенні оцінки за грамотність враховуються лише допущені помилки на
вивчені правила
|
Фрагментарні усні відповіді
учнів на уроці не оцінюються.
Об’єкти
підсумкової перевірки:
Вид
перевірки
|
1 клас
|
2 клас
|
3 клас
|
4 клас
|
||||
І сем.
|
ІІ
сем.
|
І
сем.
|
ІІ
сем.
|
І
сем.
|
ІІ
сем.
|
І
сем.
|
ІІ
сем.
|
|
Читання*
|
–
|
1
|
–
|
–
|
–
|
–
|
–
|
–
|
Списування
|
–
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Диктант
|
–
|
–
|
2
|
1
|
1
|
2
|
1
|
2
|
Перевірка мовних знань і вмінь
|
–
|
–
|
1
|
2
|
1
|
2
|
1
|
2
|
Письмовий
переказ
|
–
|
–
|
–
|
–
|
1
|
–
|
1
|
–
|
Діалог
(усно або письмово)**
|
|
|
|
1
|
1
|
|
1
|
|
Підсумкова контрольна робота/ Державна
підсумкова атестація
|
–
|
–
|
–
|
–
|
–
|
–
|
–
|
1
|
Загальна кількість перевірок
за семестр
|
–
|
2
|
4
|
5
|
5
|
5
|
5
|
6
|
*у 2-4 класах сформованість читацьких умінь перевіряється на уроках
літературного читання;
** форма перевірки діалогу (усно або письмово) – за вибором учителя.
Диктант
Клас
|
Семестр
|
Обсяг текстів
|
Оцінювання
|
2 клас
|
І
|
30-40 слів
|
·
виставляється 1 оцінка
·
при
оцінюванні
доцільно брати до уваги грамотність і культуру
оформлення письмової роботи
|
ІІ
|
40-50 слів
|
||
3 клас
|
І
|
50-60 слів
|
|
ІІ
|
60-70 слів
|
||
4 клас
|
І
|
70-80 слів
|
|
ІІ
|
80-90 слів
|
Списування
Клас
|
Семестр
|
Обсяг текстів
|
Оцінювання
|
1 кла
|
І
|
-
|
|
ІІ
|
20-30 слів
|
|
|
2 клас
|
І
|
30-40 слів
|
·
виставляється 1 оцінка
·
при
оцінюванні
доцільно брати до уваги грамотність і культуру
оформлення письмової роботи
|
ІІ
|
40-50 слів
|
||
3 клас
|
І
|
50-60 слів
|
|
ІІ
|
60-70 слів
|
||
4 клас
|
І
|
70-80 слів
|
|
ІІ
|
80-90 слів
|
Перевірка мовних знань і вмінь
(Здійснюється
фронтально, письмово і складається із завдань на розпізнавання вивчених мовних
явищ, групування і класифікацію мовних одиниць, сполучення слів, доповнення,
трансформування речень, добір належної форми слова, потрібної лексеми тощо.
Водночас підсумкову перевірку мовних знань і вмінь можна проводити у тестовій
формі.)
Клас
|
Завдання
|
Оцінювання
|
2 клас
|
5 завдань:
3 завдання закритого типу
2 завдання відкритого типу (1
з яких творче)
|
Закрите – по 2 бали
Відкрите – по 3 бали (якщо
завдання виконане частково, то зараховується від одного до двох балів)
|
3 клас
|
8 завдань:
4 завдання закритого типу
4 завдання відкритого типу (1
з яких творче)
|
Закрите – по 1 балу
Відкрите – по 2 бали (якщо
завдання виконане частково, то зараховується 1 бал)
|
4 клас
|
8 завдань:
4 завдання закритого типу
4 завдання відкритого типу (1
з яких творче)
|
Закрите – по 1 балу
Відкрите – по 2 бали (якщо
завдання виконане частково, то зараховується 1 бал)
|
Письмовий переказ
·
рекомендується проводити в 3-4 класах у кінці вивчення теми «Текст»;
·
обсяги текстів переказів для підсумкової (тематичної) перевірки такі ж
самі, як і для поточної;
·
за письмовий переказ ставлять дві
оцінки – за зміст і грамотність;
·
вимоги до оцінювання змісту переказу при підсумковій перевірці такі ж самі,
як при поточній;
·
вимоги до оцінювання грамотності письмового переказу такі самі, як до
оцінювання диктанту;
·
при визначенні оцінки за грамотність
враховуються лише допущені помилки на вже вивчені правила.
Діалог
·
проводять у 2-4 класах у кінці вивчення теми «Речення»;
·
підсумкова перевірка сформованості уміння будувати діалог здійснюється за
тими ж вимогами, що і поточна.
Українська мова
(перелік
перевірних робіт на лівій сторінці журналу)
|
|
|
|
|
|
|
Письмови переказ (зміст)
переказ (грамотн.)
|
|
|
|
|
|
Мовна тема
|
|
|
|
|
|
|
Диктант
|
|
|
|
Списування
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
30
09
|
|
25
10
|
|
30
10
|
Письмовий
|
|
13
11
|
Діалог (усно)
|
|
Тема
|
|
30
11
|
|
|
|
07
12
|
|
|
15
12
|
|
Тема
|
|
20
12
|
21
12
|
22
12
|
|
26
12
|
|
Тема
|
І семестр
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(права сторінка)
№
|
Дата
|
Зміст
уроку
|
Домашнє
завдання
|
|
|
Тема уроку згідно з календарним планом.
|
|
|
|
Перевірка мовних знань і вмінь з теми «Назва
теми».
|
|
|
|
Тема уроку згідно з календарним планом. Перевірна робота. Діалог (усно).
|
|
|
|
Тема уроку згідно з календарним планом. Перевірна робота. Діалог (усно).
|
|
|
|
Перевірна робота. Диктант «Назва
диктанту».
|
|
|
|
Тема уроку згідно з календарним планом.
|
|
|
|
Перевірна робота. Списування.
|
|
|
|
Розв.мовл. Тема згідно плану.
|
|
|
|
Перевірна робота. Письмовий переказ.
|
|
Якщо діалог проводиться вчителем письмово, то на правій сторінці журналу
прописується 1 раз, а на лівій сторінці записується під датою.
Літературне
читання
У кожному класі протягом
навчального року проводиться 8 тематичних контрольних робіт. Письмова
контрольна робота проводиться на окремому уроці, усна – займає 10-15 хвилин
уроку (тому записується в темі уроку). Аудіювання записується в темі уроку.
|
2 клас
|
3 клас
|
4 клас
|
Контрольна робота № 1
|
Аудіювання (письмово)
|
Аудіювання (письмово)
|
Аудіювання (письмово)
|
Контрольна робота № 2
|
Аудіювання (письмово)
|
Навичка читання мовчки (письмово)
|
Навичка читання мовчки (письмово)
|
Контрольна робота № 3
|
Усний переказ прочитаного твору
|
Усний переказ прочитаного твору
|
Усний переказ прочитаного твору
|
Контрольна робота № 4
|
Навичка читання вголос (усно)
|
Навичка читання вголос (усно)
|
Навичка читання вголос (усно)
|
Контрольна робота № 5
|
Аудіювання (письмово)
|
Аудіювання (письмово)
|
Аудіювання (письмово)
|
Контрольна робота № 6
|
Аудіювання (письмово)
|
Навичка читання мовчки (письмово)
|
Навичка читання мовчки (письмово)
|
Контрольна робота № 7
|
Робота з літературним твором (письмово)
|
Робота з літературним твором (письмово)
|
Робота з літературним твором (письмово)
|
Контрольна робота № 8
|
Навичка читання вголос (усно)
|
Навичка читання вголос (усно)
|
Навичка читання вголос (усно)
|
Перевірка навички читання вголос та усний переказ прочитаного твору
здійснюється в усній формі індивідуально, а тому на правій сторінці журналу
записується НЕ під датою.
Навичка
читання вголос
·
здійснюється в усній формі
·
перевіряється правильність, спосіб, виразність, темп,
розуміння прочитаного
·
для читання учневі пропонують незнайомий художній,
науково-художній текст, який у кожному класі відрізняється складністю змісту,
мовою твору, побудовою речень, обсягом
·
після читання вголос учню пропонується усно або
письмово виконати завдання на розуміння прочитаного.
Клас
|
Обсяг тексту
|
2 клас
|
120 – 150 слів
|
3 клас
|
180 - 210 слів
|
4 клас
|
240 - 270 слів
|
Навичка
читання мовчки
Клас
|
Обсяг тексту
|
Оцінювання
|
2 клас
|
170 - 230 слів
|
(здійснюється усно, не оцінюється, а має діагностичний характер)
|
3 клас
|
250 - 310 слів
|
1 бал – спосіб читання
3 бали – темп читання
4 бали – за 4 завдання
закритого типу
4 бали – за 2 завдання
відкритого типу
|
4 клас
|
330 – 390 слів
|
·
Під час оцінювання темпу читання вчитель враховує обсяг тексту, який учень встиг
прочитати за три хвилини: повністю (3 бали), не менше 2/3 (2 бали), не менше
половини (1 бал), менше половини (жодного бала).
·
Завдання відкритого типу – це завдання на встановлення відповідності; на встановлення
правильної послідовності; з короткою відповіддю: самостійне утворення форм
слова, добір слів за певною ознакою тощо; з розгорнутою відповіддю творчого
характеру: побудова речень, продовження тексту, висловлення власної думки тощо
Аудіювання
Клас
|
Обсяг текстів
|
Кількість запитань
|
Оцінювання
|
Зміст перевірки
|
2
|
140 – 160слів
|
8 тестових завдань:
4 завдання закритого типу
(три варіанти відповіді)
4 завдання відкритого типу
|
по 1 балу за кожне
по 2 бали за кожне
|
·
Сприймання
на слух незнайомого тексту.
·
Розуміння
фактичного змісту, відтворення послідовності подій, встановлення смислових,
причино-наслідкових зв’язків,
визначення теми твору
|
3
|
210 - 230 слів
|
|||
4
|
280-300 слів
|
Робота з
літературним твором
Після первинного ознайомлення з текстом, під час його опрацювання учні
виконують письмові завдання на перевірку сформованості вмінь визначати основну
думку твору, його тему, розрізняти жанри, встановлювати послідовність подій у
творі, характеризувати вчинки дійових осіб, пояснювати зображувальні можливості
художнього слова тощо.
Клас
|
Методика проведення
|
Завдання
|
2
|
Первинне
ознайомлення із текстом під час читання його вголос учителем, учні стежать за
читання по тексту
|
4 завдання:
3завдання
– з перевірки уміння працювати з твором
1 завдання
- творче
|
3
|
Читання
тексту самостійно мовчки або пошепки
|
6 завдань:
1 завдання
– обізнаність з колом дитячого читання
2 завдання
– практичне засвоєння літературознавчих понять
2 завдання
– уміння працювати з літературним твором
1 завдання
- творче
|
4
|
Водночас частина цієї перевірки у
3-4 класах, що виконується письмово,
може проводитись у тестовій формі. Тестова робота складається з завдань
двох типів, вимоги до формування яких, їх кількості та оцінювання відповідно до кожного
із зазначених показників досвіду читацької діяльності під час письмової
перевірки подано у таблиці. Письмова робота укладається з 8 завдань таким
чином, щоб загальна кількість балів дорівнювала 12, а зміст завдань охоплював
усі, зазначені у таблиці, показники досвіду читацької діяльності.
Вимоги до завдань для поточної
письмової перевірки
досвіду читацької діяльності в
3-4 класах
Показники
досвіду читацької діяльності учнів
|
Обізнаність з колом дитячого
читання
|
Практичне засвоєння
літературознавчих понять
|
Уміння працювати з літературним
твором, дитячою книжкою, довідковою літературою
|
Тип, кількість
завдань та кількість балів за виконання кожного
|
2 завдання закритого типу які
передбачають вибір одного із запропонованих трьох варіантів відповідей по 1
балу за кожне
або 1 завдання відкритого типу
на встановлення відповідності, що оцінюється 2 балами
|
2 завдання закритого типу які
передбачають вибір одного із запропонованих трьох варіантів відповідей по 1
балу за кожне
або 1 завдання відкритого типу
на встановлення відповідності, що оцінюється 2 балами
|
1 завдання закритого типу, що
оцінюється 1 балом;
1 завдання відкритого типу на
встановлення правильної послідовності, що оцінюється 2 балами;
1 завдання відкритого типу з
короткою відповіддю, що оцінюється 2 балами;
1 завдання з розгорнутою
відповіддю (творче), що оцінюється 2 балами
|
Літературне читання
(ліва сторінка)
|
|
|
|
|
|
Аудіювання
|
|
|
|
|
вголос
|
|
|
|
Читання мовчки
|
|
|
|
|
|
|
Роб.з літ. тв.
|
|
|
|
|
|
|
переказ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19
09
|
|
23
10
|
Напам’ять
|
01
11
|
Читання
|
|
Тема
|
|
13
11
|
|
|
|
|
|
|
25
11
|
|
|
|
|
|
20
12
|
Усний
|
|
Тема
|
І семестр
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Права сторінка
журналу предмету «Літературне читання» у 2-4 класах
№
|
Дата
|
Зміст
уроку
|
Домашнє
завдання
|
|
|
Тема уроку згідно з календарним планом.
Контрольна робота № 1. Аудіювання.
|
|
|
|
Тема уроку згідно з календарним планом.
Контрольна робота № 2. Читання вголос. Автор.
Назва твору.
|
|
|
|
Контрольна робота № 3. Читання мовчки. Автор.
Назва твору.
|
|
|
|
Тема уроку згідно з календарним планом.
Контрольна робота № 4. Усний переказ прочитаного твору.
|
Вивчити вірш напам’ять.
|
|
|
Контрольна робота № 5. Робота з літературним твором.
|
|
|
|
Тема уроку згідно з календарним планом.
|
Вивчити уривок напам’ять.
|
|
|
Державна підсумкова атестація.
|
|
Немає коментарів:
Дописати коментар